Kezdőoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Vitorlázz velünk!│ Hasznos infók│




Hajóvásárlás Angliában, Ipswitch, Orwell-folyó, Debbage Yachting Marina 2018. június



(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, az a böngészőtök beállítása miatt van. Zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet. Nálunk pl. a Firefoxban 80%-ra van kicsinyítve.)


Miután Ventosótól elbúcsúztunk 2018 nyarán a Bahama-szigeteken (eladtuk a kanadai Joelnek), és Nassauban felszállt velünk a repülőgép, hogy Londonba repítsen egy hétre, Dénes mutatott nekünk valamit a laptopján. Egy vitorlást Angliában. Azt hittük Álmival, hogy az elmúlt napokban nézte ki, és a londoni városnéző utunkat majd megszakítjuk egy kis hajónézegetéssel. Tátva maradt a szánk, amikor Dénes közölte, hogy a hajót látatlanban megvette 5000 angol fontért. Jó ötletnek tűnt, hogy például körbevitorlázzuk vele a Brit-szigetet.

Amikor azonban megláttuk Álmival élőben, hogy milyen pici, Álmi közölte, hogy ő erre a hajóra biztos nem jön többet. Már a 45 lábas Ventoso is kicsi volt kamaszodó személyének, ez pedig belül akkora volt csak, mint Ventosó orrkabinja és a mellette lévő mosdó.

Barny egy Varne 27 típusú dzsunka vitorlázatú hajó (junk sail). Egyik korábbi karibi hajónknak, Dragonwingnek volt ilyen sárkányszárny vitorlázata.

Az árbóc a dzsunka vitorlázatú hajóknál előrébb kerül, mint a szlupoknál, amiknek van egy nagyvitorlája és egy orrvitorlája. Dragonwingen kívül eddig minden hajónk szlup vitorlázatú volt.

A sárkányszárny:

A kikötőben találtunk egy másik Varne 27-es hajót, a Hobo névre keresztelték :-), ami viszont szlup vitorlázatú.

Egyes hajógyártóktól különböző készültségi állapotban lehet venni hajót. Az első szint a csupasz test és fedélzet. Barny-t így vette az első tulajdonosa, mert ő szerette volna a saját igényei szerint beépíteni. Ez a tulajdonos megbetegedett, és hamarosan meg is halt, még mielőtt belefoghatott volna az építésbe.

A test és a fedélzet 15 évig állt egy csarnokban. Így vette meg a második tulajdonos, aki 5 év alatt befejezte a hajót. Ő egy kishajóknak (30 lábig) kiírt óceáni versenyen (Jester Challenge) szeretett volna részt venni vele. Ezért a lehető legerősebbre, legbiztonságosabbra és legegyszerűbbre építette Barny-t. Ennek egyik következménye, hogy minimális számú nyílás van a hajón, pl. a mosogató egy csapból és vödörből áll, amit ki kell mindig vinni és kiönteni. Így nincs a hajótesten lyuk a lefolyónak. A kokpitban nincs olyan nyitható tároló, amin keresztül a hajóba kerülhet víz akár boruláskor, akár ha egy-egy hullám elárasztja a kokpitot. Sajnos ő is beteg lett, és egészségi állapota megakadályozta, hogy induljon a versenyen. Eladta a hajót, amibe a harmadik tulajdonos wc-t szerelt a miniatűr orrkabinba. Tőle vette meg a 4. tulaj, aki egy évig használta, tőle pedig Dénes.

Biztonsági okokból a hajó orrában van egy vízmentes ütközési válaszfallal elválasztott kamra. Ha ütközés során az orr megsérül, és a kamrába bejut a víz, a fal megakadályozza, hogy bejusson a hajó többi részébe. Erről van egy sztorink. Még a Vörös-tengeren Melamphyrummal vitorlázva ismerkedtünk meg egy amerikai vitorlázóval (Peter, hajója Cool Change), akinek nem volt ilyen védelem a hajója orrában, és sziklának ütközött. Az eset egyik szudáni beszámolónkban olvasható, azon belül is ezen a napon: április 17. Khor Shinab, tura

A legtöbb hajónál nincs az orrban ilyen védelem, ez a rész a horgonykamrának felel meg. Barny esetében másik helyet kellett keresni a horgonykamrának, ami így az orrkabinba került (fadoboz, amibe a fehér csövön át megy le a lánc). Az árbóc is itt található, és a Lavac wc (ilyen volt Rapid Transiton és Ventosón is) szintén itt kapott helyet:

orrkabin lavac wc

Menet közben, hogy a fekhelyekről senki se essen a padlóra, felcsatolható védőanyag gondoskodik, amit ha nincs rá szükség, a szivacsok alá lehet tenni. Eddig minden hajónkon volt ilyen.

hajobelso Anglia

A hajóban nem volt étkezéshez asztal, de Dénesnek sikerült szereznie egy hajóstól, amit aztán méretre fűrészelt, és úgy szerelt fel, hogy az könnyen levehető.

mahagóni asztal

A konyha, benne a mosogató a vödrös megoldással:

Az alkoholos főző okozott némi kellemetlen meglepetést. Itt volt a hajón, ismerjük is ezt a fajtát, mert ilyet használtunk pl. Melamphyrumon, Mr. Frumble-ön, Rapid Transiton. Sajnos az előző tulaj mindkét alkoholtartónak (ezek a főző tetejének a felemelésekor kivehetők és feltölthetők alkohollal) a tetejét szénné égette, amit majd csak vitorlázásunk előtt pár nappal veszünk észre, amikor főzni szeretnék rajta. Elviselhetetlenül szúrós szagot áraszt. Hiába kapargatta meg Dénes, hogy tisztább legyen, és hiába vett bele bio ethanolt, elviselhetetlen szagon ég. Próbált szerezni újakat, de sehol se talált. Ezért indulásunk előtti nap veszünk egy gázfőzőt gázpalackokkal, amit szintén ismerünk, mert ilyen volt Japánban a bérelt lakásunk konyhájában. Ennek nincs szaga.

A konyha a hajó jobb oldalán található, a bal oldalon pedig egy navigációs asztal és egy koporsóágy van, ami jó széles. Itt ketten is elférünk Dénessel, ha már nincs orrkabinunk duplaággyal.

1-hengeres Volvo dízelmotor van Barny-n. Könnyen hozzáférhető, és egyelőre tökéletesen működik. A szélkormány egy Hassler, az autopilot Simrad TP32.

Barny az angliai Ipswitch településen állt a Debbage Yachting Marina kis kikötőjében az Orwell-folyón. Miután megvettük, a telet és a tavaszt kiemelve töltötte a kikötőhöz tartozó boatyardon. Szerencsére nagyon jó állapotban volt az alja, nem kellett rajta dolgozni. Sajnos csak menet közben vesszük majd észre, hogy nagyobb sebességnél berezonál a kormány, ami attól van, hogy a kormánytengely csapágyai kikoptak. Ezt csak kiemelve tudja Dénes orvosolni :-(

Angliában nagyon népszerűek a folyami lakóhajók (narrowboats, keskeny hajók). A mi kikötőnkben is van belőle néhány. Régen ilyeneket használtak főleg a szén szállítására. Ma lakóhajóknak gyártják őket.

anglia lakohajo

Ipswitch-ben 3.5 méter az árapály. A képet apálykor készítettük, amikor a hajók szárazra kerülnek. Látszik az iszap.

arapaly Ipswitch Anglia

A közelebbi konténerben van a Debbage Marina irodája, a távolabbiban a mosdók, zuhanyzó.

Ipswitch óvárosa rövid sétányira volt a hajónktól. Néhány épület a kedvenceim közül:

A vízköpőket különösen kedveljük: